Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 24 mei 2018, 16:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 feb 2018, 00:19 

Na een beetje puzzelwerk, blijkt dat de M10 bouten voor de kop, wel ingekort moeten worden. Ze zijn 100mm lang, de bouten in de 600D echter 90mm, en M8.. Er mag dus wat af, aangezien ze anders niet volledig vrij lijken te lopen in de tapgaten.. Om zeker te gaan, snijden we er nog een 5mm draad bij op, anders loopt de blinde boutschacht aan... Tevens wordt het afvooerpijpje opgemeten, en maken we er enkele in RVS na, mogelijk met een zenderbus M16x 1,25 in de hals... De afvoerpijpjes roesten nagenoeg allemaal door het gebruik van gewoon water... En er moet nog een rechtsdraaiende starter worden gevonden voor de motorbok... Als dit af is, kan de motor afgebouwd worden volgens mij... Schat dat hij deze week al naar de hal gaat, omdat Taribuka's GC 843cc motor het prima doet en naar Deventer kan, als het filmpje gemaakt is...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 maart 2018, 18:43 

De 600D motor is inmiddels verhuist naar de hal. En hangt reeds in de motorbok. Omdat ik geen 600 koppelingshuis heb, moet ik iets verzinnen met een 127-startmotor. Eerst de startmotor maar eens fris maken... Dan iets verzinnen om de startmotor op de bok pas te maken. Eens even kijken hoe we dat aanpakken. Aangezien de 850 startmotor kleiner is, pas de 127-starter niet op de gebruikelijke plek, aan de rechterkant van de motor.
Bovendien zit de starterkrans achterop het vliegwiel, aangezien de startmotor bij de 600 aan de bakkant zit. Aan de hand van een 127-tussenplaat, maak ik een plaat waarin ik de 127-startmotor kan ophangen en op de juiste afstand kan plaatsen, ook aan de bakzijde. Alleen jammer dat de kabels nu niet uitkomen...

Natuurlijk gaan we de 127-starter nog wel even passen aan de normale zijde...

Een paar ploaties...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De kopbouten worden ingekort door Robin, en er komt nog extra draad bij op.... Ze zijn inmiddels onderweg.... Nu nog even M-10 platen erbij zoeken...

Laatst bijgewerkt door Fiat Schmutzfink op 23 maart 2018, 15:13, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2018, 13:29 

Misschien het commentaar van een leek. Maar als je de plus en min wisselt bij een startmotor draait ie toch gewoon de andere kant op?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2018, 15:05 

:shock: :shock: is dat echt zo simpel Doj ??? Of ik dat durf.... Dat zo wel de oplossing zijn..... slecht weer een hoop gefreubel....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 maart 2018, 15:21 

Fiat Schmutzfink schreef:
:shock: :shock: is dat echt zo simpel Doj ??? Of ik dat durf.... Dat zo wel de oplossing zijn..... slecht weer een hoop gefreubel....

Het werkte ooit bij mijn radiateurventiltor. Die blies eerst naar buiten. Begon op te vallen dat de temperatuur zo lang bleef hangen vanuit filerijden door naar max snelheid. Was verbonden met 2 van die schuifstekkertjes dus + en - waren zo omgeruild. Toen trok ie weer lucht naar binnen.

Maar in theorie, startertje is meestal een gelijkstroommotor. Heeft ongesmeerde lagers dus je maakt er niks stuk mee als ie de andere kant op draait.

Enige beer op de weg die ik zo gauw even kan verzinnen is hoe die weer loskoppelt van de startkrans. Vooral omdat ik geen flauw idee heb hoe dat sowieso in zijn werk gaat.
Maar als je de starter los hebt liggen kun je het met een klein accutje of batterij en een paar losse draadjes+ stekkertjes uitproberen op de werkbank.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 apr 2018, 12:31 

Vanavond kan eindelijk de cilinderkop vast met de dikke M10 bouten en vulringen... Het heeft even geduurd, maar nu is het blok zo meteen weer dicht, en kunne we de boel verder assembleren. De ontsteking, kleppendeksel etc... liggen al klaar voor montage. Tuimerlaar treintje even afmaken en dan kan de boel tevens worden afgesteld en zijn we op weg naar de completering...Foto's later....
De telefoon heeft het begeven !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 apr 2018, 15:19 

De kop zit er op, alles zit vast met 10.9 kopbouten, en 52Nm, en nu kan hij verder afgebouwd worden... Een pasvlak wordt nog bijgewerkt worden van de carburateur, en dan kan die er ook weer op. Nu heeft deze motor een oude ontsteking met vacuumvervroeging, maar de grotere carburatuer in dit geval daarvoor geen aansluiting. Dat dient nog aangepast te worden..
Vanavond foto's...
Afbeelding
Afbeelding
Dikke 10mm bouten, aangehaald op 52NM
Afbeelding
Afbeelding
Uitlaatzijde geopend en gepolijst, de M8 tapeinden voor de tuimelaars vervangen door M10...
Let op de typische misbeker-vormige stoterstangkopjes...
Afbeelding
Fris gerestaureerd, het kleppendeksel en de ontsteking....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 mei 2018, 11:43 

Potverdomme, heeft de 600 starter een ritsel met 8 tanden, ipv de 850 zijn 9 tands... Daar gaan we weer...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2018, 19:41 

Inmiddels een tuimelaartrein van een Seat 133 gevonden die dienst kan doen op de 767cc modificato... Even slopen en reinigen en dan weer in elkaar, royaal in de olie en eventueel met shims, mocht het allemaal wat krap zijn geworden... In Duitsland een 600D startmotor gevonden en gekocht, zodat we deze kunnen gebruiken op de motorbok. Later weer plaatjes, ben aan het bouwen en doe dit alleen als de cement moet drogen...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2018, 00:16 

't Liekt wel nei ja! Gevorderd sopwerk! 8-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]