Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 23 jan 2018, 05:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01 jan 2018, 19:09 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1020
Voor wie zich er een beetje in verdiept, weet dat de 128 Coupe eigenlijk al vanaf het begin de 2e viool speelde in het Fiat-programma.... De 128 Spider kwam er niet, maar er ontstond zelfs een eigen model, de X1/9, zeg maar een klein Stratosje.... De X1/9 kreeg de zwaardere 1500 motor, en zelfs een 5-bak. De 128 Coupe en zijn opvolger hebben deze upgrade nooit gekregen. Dit mag voor originaliteits-freaks vloeken in de kerk zijn, maar met deze 1.5 had de 3p nog leuk tegengas kunnen geven met de GTI en zijn adepten... zeker in combinatie met de 13//53 5-bak. Nu wist Giannini in de vroeger jaren 70 al, dat een paar cc-tjes meer, in combinatie met een paar carburateurs en een nokkenas, 93pk konden opleveren. En zo ontstond de 128Rally NP-S, 1580cc groot...

Nu kopieerde FIAT wel vaker beproefde modificaties van Tuners met hun motoren, maar terwijl de 1580-motor ontstond was het 1972, en toen er eindelijk een 1.6 ontstond, schreven we al 1990. De Tipo en Tempra kregen 2 nieuwe varianten op het Lampredi-design, te weten de 1.4 & 1.6. De 1.1 verdween, en voor de 1300 kwam de 1.4 in de plaats. De heerlijk 1500, die met de Ritmo kwam werd afgelost door de 1.6. In mijn ogen kan je voor een beetje meer pep in de 128, de 1.1,1.3 en 1.4 vergeten... als de moeite dan toch wilt nemen, kies dan voor een 1500( vrij eenvoudige ombouw ) of liever de 1.6, want die past ook...
Natuurlijk kan het zonder 5-bak, maar realiseer je dat een 1500 in de 3p met de originele bak 13/53 175km/u haalt bij gezegende 7250t\min. Het trekt als een beer, maar relaxed op de autoweg is het niet..... de respons op het gas is met de 4-bak echter geweldig, net als inhalen...

Nu spookte de ombouw naar 1.6 al jaren door mijn hoofd, maar het plan lag in de kast, totdat iemand mij vroeg een 1.6 voor de Coupe pas te maken..Hij wordt gekoppeld aan een 5-bak met de 13/53 FD, dus nu gaan we het mee maken in het jaar 2018... We gaan hier de opbouw en installatie volgen... En het zal geen 80 pagina's in beslag nemen alvorens hij draait ( Als een dolle...) En om mijn boute uitspraken te bewijzen, doet deze jongen er plaatjes bij, want praatjes vullen geen gaatjes...

Next in this theatre...the 128Coupe NP-S 1600


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 jan 2018, 20:46 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1020
Hij had natuurlijk langer gekund, maar we doen het met de originele vertanding incluis 5e trap.. Dus bouwen we een bak op basis van het 128-koppelingshuis, zodat origile ophanging kan worden gebruikt. Ook de originele koppeling gebruiken we, al zal deze het misschien niet trekken. Dat leren we dan weer...de 1500 was geen probleem.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het verschil even checken....
Afbeelding
Als onderdelendonor voor deze swap gebruiken we de 127 Brazil-bak... of een Targe d'Oro, maar vindt die nog maar eens...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
And this is what a 128 really needs.... the 5 gear...
Afbeelding
Afbeelding
En klaar en schoon...werkt wel zo fijn en ziet er later ook prima uit...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 jan 2018, 21:09 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1020
Motor kwam van iemand anders...dus ik heb hem niet los gehad... Weet net zo min wat voor een nokkenas zij heeft, maar het leek mij vrij standaard. Ken de man niet, maar hij werkt grof en erg slordig... Afijn, de 1600 was deels gekannibaliseerd. Het is van oorsprong een 835C1.000, uit een Dedra of een Tipo als ik het goed heb... Afijn, welke nokkenastijden hij heeft si niet bekend.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De vorige eigenaar heeft hem duidelijk niet naar " Stunde Null " gezet.... roestig, en vet, half ontdaan van de leuke gadgets...

Een deel van de Tipo's moet volgens boek, een ontsteking aan de nokkenas gehad hebben... Deze zit op de plek waar hij altijd al zat, in het blok... Deze is elektronisch met vacuumvervroeging, en het ontsteking tijdstip is geloof ik anders... Zijn vermogen is flink geknepen, dus ik ben benieuwd of de nokkenas gaat helpen... Die van een Ritmo zou al flink helpen...
Nog een fraaie optie die in de FIAT Bouwdoos zit, is de prachtige aluminium carter die ooit de X1/9 had... Deze past erop, al is een nieuw aftapgat gewenst, omdat de inbouwhoek anders is... Vergeet de X1/9 oliepomp niet te gebruiken, anders hap je lucht in harde bochten...
Wie een extra aftapgat in de pan laat lassen, kan de originele gebruiken voor een olietemperatuurmeter... Het kleed je motor mooi aan, en heeft ook nog meer koeling en inhoud. Al hangt hij wel iets lager in de 128-3p, maar dat is niet gevaarlijk...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 jan 2018, 22:24 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2014, 14:04
Berichten: 198
Woonplaats: Zuidwest Drenthe
Ha. Dit wordt er weer eentje om te volgen. Het begint wel een beetje te kriebelen nu. Zal ik... nee.

_________________
Mooi geel is niet lelijk.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jan 2018, 22:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2013, 18:57
Berichten: 287
Woonplaats: Leiden
MOOOOI Joop, gaan we weer volgen ;)

_________________
F/I/A/T/ 127 Brazil Fiorino MK2 PALIO-Weekend

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 jan 2018, 19:02 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013, 12:47
Berichten: 1020
Lampredi construeerde zijn " Dauerbrenner " in het jaar 1968. In 2010 was zijn carriere in Zuid Amerika ook voorgoed voorbij. Het ontwerp van Lampredi hield het dus 42jaar vol, en evolueerde van de uiterst rappe korteslag 1100 & 1300, met de 80 & 86mm zuigers, en de ultra-korte 55,5mm lange krukas tot een 1839cc metende 1.9 DOHC met 16 kleppen. De zuigers waren 86,4 en d.m.v zijn vierde krukasvariant met 78,4mm slag zag hier een soort van 2e variant van de 1840cc motor die men bij Abarth ontwierp voor de X1/9 Abarth... Zou dit toeval zijn ? De Zuid Amerikanen hebben het sportieve hart op de juiste plaats, en waarom het wiel opnieuw uitvinden ?
De 1498cc versie die het levenslicht zag in de Ritmo 75/85S en de X1/9 1500 was een andere motor dan zijn voorgangers. Haar zuiger was gegroeid naar 86,4mm, maar de slag was aanmerkelijk gegroeid tot 63,9mm. Nog steeds een korteslag motor, maar niet meer zo extreem als in de 128. Nu was er hier een babbelaartje die de 1500 met 85pk en slechts 10 pk vermogenswinst, een slechte motor noemde, maar tussen de 1100cc en de 1300 met een Weber-register, liggen ook....10PK en 200cc.... Wie de nokkenas van de Rally en de Coupe 1300 vergelijkt met de latere Ritmo 1500, ziet dat de overlap en de lift geringer zijn bij de 1500... en dan toch nog 10pk winst... Helemaal niet gek...
Mooier wordt het als de 1.6 ten tonele verschijnt... de krukas heeft nu een 67,4mm slag en in de Turkse varianten komt de 1581cc op 92/96pk, terwijl de Italiaanse Tempra,Punto en Dedra tussen de 75 en 90pk leveren... Middels geknepen nokprofielen & brandstotoevoer werd de 1600 ontdaan van zijn venijn, en geciviliseerd gemaakt voor familie-koetsjes... Aan de motor mankeerde neits, want de kop had zeer grote inlaatkanalen en enorme kleppen gekregen, die gerust meer vermogen hadden kunnen leveren, had FIAT dit gewenst..
Interessant is het dus om de specs van die wilde 1600's te weten uit de Turkse fabriek... Welke nokkenas zou hierin draaien ?
Opvallend zijn de geblazen varianten van de Lampredi. Daar kiest FIAT voor de kleine 80-80,5mm zuiger in combinatie met een van de latere 63,9 of 67,4mm krukassen om een Turbo versie met 1300 of 1400cc inhoud te bouwen... Er si zelfs een 1600 versie met de 80,5 zuiger en de 78,4 krukas...ze is echter ongeblazen... wel 16-kleps ? Wat is hiervan de zin...
De Lampredi-SOHC evolueerde van 1.1 & 1.3 naar 1.5, om weer door de 1.4 en 1.6 afgelost te worden, om dan in 1.6 16V en zelfs een 1.9 16V zijn toppunt te bereiken.... Geknepen en getemd levert zij dan toch nog 103 en 130pk, ongeblazen en met kat... Overlap ging van 48 naar povere 12 graden...
Goed, er is een Alfa-boxer, die qua loopkarakter koud veel nukkiger is dan deze boerensimpele SOHC, en dan warm toch nog trager aanneemt dan een 1500 met slechts een mager DMTR-tje, en 105pk heeft in QV-uitvoering, die volgens de babbelaar 30pk extra ophoest als 1700 16V ( Sportmotor tov Familiekoets ). Maar in tegenstelling tot de 1.6 16V met 103pk uit de Marea, heeft de 170016V boxer ook een neiging om koppakkingen te laten ploffen... Hij is te groot opgeboord... Soms is minder toch wijzer.... Rest de vraag of de man/computer die dit bedacht, toevallig sleutelde aan Fire-motoren ??
In het begin had de Lampredi ook problemen, want er liepen eerst veel nokkenassen kapot... Een bredere nok bood soelaas, evenals een aanpassing van het oliebad in het nokkenashuis. De kleppen tendeerden om langer te worden, een fenomeen dat de 1500 niet meer had, ook al met loodvrij. Koppakkingen gaan heel lang mee, en de maffe motor heeft prima koudloop eigenschappen mits men gebruik maakt van de choke... Op gas, bestaat deze koudloop niet....
In de 1300 van de Rally en de Coupe, X1/9 gebruikte Fiat de scherpste serie-nokkenas in haar motorrange. Haar tijden waren 24/68-68/24, en deze nokkenas vond zijn weg nog in de Europese X 1500 , maar was daarin iets minder wild ( Lift ???) Rest de vraag hoe de 1.6 het doet met deze as.... en een grotere DMTR of DCNF-set... Groeivermogen genoeg.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_128_SOHC_engine
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met een beetje fantasie, en de goede lectuur, plus veel onderdelen in stock, kan er wel gemixed worden...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling