Forum Fiatclub.nl

Het nieuwe forum van Fiat Club Nederland
Het is nu 25 nov 2017, 13:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 12 nov 2017, 21:11 

Beste lezers.

Zal me gelijk voorstellen William 42 jaar.
Na al redelijk wat auto's gehad te hebben en ik redelijk wat sleutel ervaring heb durfde ik dit project wel aan.
Onze daily is een Renault scenic fine auto niks bijzonder.
Ongeveer een jaar geleden kocht ik een Renault twingo bij waarom omdat het kan.

Afbeelding
Heb toen heerlijk genoten van dat cabrio schuif dak en wou meer.
Na zoeken en overwegen besloot ik een punto te kopen ivm weinig wegenbelasting.
Want ja als 2de auto en aangezien mijn vrouw geen rijbewijs heeft moet het wel leuk blijven.
Zo gezegd zo gedaan een punto cabrio gevonden zonder APK.
Garage zei is laswerk aan.
Maar dat durf ik wel aan.
Gestart het motortje liep goed ondanks die 250.000 die ze gelopen had.
Bandjes stonden vrij leeg maar dat maakte me niet uit.
Ik was verliefd op deze fiat punto.
Afgerekend en de tocht van 150 km naar huis begonnen.
Bij tankstation gestopt wat benzine er in gegooid en bandjes opgepomt.
Toen wou ze niet starten zit alarm emobilizer in.
Na proberen liep ze weer.
Toen veilig thuis gekomen paar foto's gemaakt van deze schoonheid.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik had al afspraak staan voor maandag APK.
Alles kwam door de APK heen op de roestige bodem en spatschermen achter na.
Die waren kompleet rot oftewel weg.
Schrok hier wel van zo erg had ik niet verwacht.

Wordt vervolgt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 nov 2017, 21:38 

Thuisgekomen van de teleurstellende APK het hele interieur verwijderd en gestript.
Toen heel de auto leeg was zag ik de gaten en de rotte plekken :o
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's zeggen genoeg ik zou zeggen het project is begonnen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 nov 2017, 21:59 

Daar heeft duidelijk water in gestaan!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 nov 2017, 22:24 

der nächste sommer kommt bestimmt !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 nov 2017, 23:09 

Daar hoeft geen water in gestaan te hebben. Vaste aandachtspunten voor de vloerpan van de 176 en 188. Ofwel Punto MK1 en 2, Ypsilon MK1 en 2 en de Barchetta.

Aanhechting vloerplaat aan de dorpels, kriksteunen, binnenzijde achterste delen dorpels, stoelsteunen en de binnenschermen binnen en buiten aan de achterzijde. Vooral rechtsachter boven de tankvulpijp is erg vatbaar voor het beruchte roestspook!

Ons Puntootje uit 1998 heb ik in delen aangepakt. Voor de apk van 2013 het binnenscherm ra gedaan. Voor de apk van 2014 de bodemplaat met stoel en kriksteun aan de rechterkant, 2015 de linker bodemplaat met stoel en kriksteun en beide achterste delen van de binnendorpels. Voor de apk van 2016 en 2017 heb ik niet hoeven lassen, 2018 zal nog net gaan, maar in 2019 zal het binnenscherm la eraan moeten geloven. :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 nov 2017, 17:27 

Giovanni -24V schreef:
Daar hoeft geen water in gestaan te hebben. Vaste aandachtspunten voor de vloerpan van de 176 en 188. Ofwel Punto MK1 en 2, Ypsilon MK1 en 2 en de Barchetta.

Aanhechting vloerplaat aan de dorpels, kriksteunen, binnenzijde achterste delen dorpels, stoelsteunen en de binnenschermen binnen en buiten aan de achterzijde. Vooral rechtsachter boven de tankvulpijp is erg vatbaar voor het beruchte roestspook!

Ons Puntootje uit 1998 heb ik in delen aangepakt. Voor de apk van 2013 het binnenscherm ra gedaan. Voor de apk van 2014 de bodemplaat met stoel en kriksteun aan de rechterkant, 2015 de linker bodemplaat met stoel en kriksteun en beide achterste delen van de binnendorpels. Voor de apk van 2016 en 2017 heb ik niet hoeven lassen, 2018 zal nog net gaan, maar in 2019 zal het binnenscherm la eraan moeten geloven. :mrgreen:

Jamaar, hoe dan? Dit is roest van binnen uit lijkt het wel. Of is de andere kant nog crustier?

Af en toe blijf je je verbazen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 nov 2017, 20:59 

Kevski-Style schreef:
Giovanni -24V schreef:

Jamaar, hoe dan? Dit is roest van binnen uit lijkt het wel. Of is de andere kant nog crustier?

Mijn donkerbruine vermoeden is dat er tijdens het fabrikageproces al iets grondig mis gaat. Toen die dingen pas een paar jaar oud waren, blies je met perslucht op een bar of 10, de verf zo van het blik af! Incl grondlaag en incl zinklaag! Dat kan naar mijn idee alleen maar betekenen dat er iets te weinig tijd tussen het ontvetterbad en het zinkbad heeft gezeten. Aan de onderzijde van de bodemplaat zag je na het wegborstelen van de coating altijd kale plekjes plaatwerk in spettervorm. Net alsof er druppels onder hadden gehangen voor ie in bad ging. Randjes van felsnaden, alles ziet eruit alsof de zinklaag domweg niet gehecht heeft. Hoekjes onder de motorkap, dorpelranden, felsnaden in portieren kleppen en motorkappen, de verf liet zich zomaar wegblazen. Raar toch?

Dakrandjes Audi A3 en felsnaden portieren Touareg en Cayenne kenden exact hetzelfde probleem. Heel bijzonder! Honderden van die dingen onder garantie langs zien komen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 nov 2017, 11:34 

Giovanni -24V schreef:
Kevski-Style schreef:
Giovanni -24V schreef:

Mijn donkerbruine vermoeden is dat er tijdens het fabrikageproces al iets grondig mis gaat. Toen die dingen pas een paar jaar oud waren, blies je met perslucht op een bar of 10, de verf zo van het blik af! Incl grondlaag en incl zinklaag! Dat kan naar mijn idee alleen maar betekenen dat er iets te weinig tijd tussen het ontvetterbad en het zinkbad heeft gezeten. Aan de onderzijde van de bodemplaat zag je na het wegborstelen van de coating altijd kale plekjes plaatwerk in spettervorm. Net alsof er druppels onder hadden gehangen voor ie in bad ging. Randjes van felsnaden, alles ziet eruit alsof de zinklaag domweg niet gehecht heeft. Hoekjes onder de motorkap, dorpelranden, felsnaden in portieren kleppen en motorkappen, de verf liet zich zomaar wegblazen. Raar toch?

Dakrandjes Audi A3 en felsnaden portieren Touareg en Cayenne kenden exact hetzelfde probleem. Heel bijzonder! Honderden van die dingen onder garantie langs zien komen.

Gezien dat beide auto's die je noemt uit het VAG gamma daar gelast worden: Warmte die niet genoeg tijd krijgt om te koelen. Met watergedragen lak van tegenwoordig krijg je dan condens als de verf erop komt. Ingesloten geft dat ook hetzelfde effect. Ze gaan in ieder geval ergens te snel in het proces! Andere optie is dat het tijdens het lassen al mis gaat, waarvan ik gok dat het de grootste kans is. Oftewel niet genoeg zuurstofverdrijving tijdens het lassen, of de zuurstofverdrijving te vroeg uit. Want de plekken op die bodemplaat lijken ook bij de lasnaden te zijn ontstaan of niet?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 nov 2017, 14:21 

Klinkt ook heel plausibel! Ergens gaat er iets mis waardoor roest bij auto's vanaf 1995 weer ongenadig toeslaat. Met als hoogtepunten de Merdedes C en E plus Sprinter en Vito. De Alfa 156 was een model waar de gaten binnen 6 jaar al in vielen, de Punto 188 verloor op dezelfde leeftijd zijn acbterste kriksteunen. Heel bijzonder en totaal onnodig!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]